Zaterdag 20 augustus: Dood Sven Westendorp: verband met Para?; 'Privacy' in Staphorst

20 Aug

 Westendorp-para

Het is misschien niet handig om in een Feyenoord-shirt in de Arena te verschijnen, ook niet als het stadion verder vrijwel leeg is en het om een bedrijfsuitje gaat. Al kun je je ook afvragen wat Sven Westendorp en zijn vrienden daar op dat moment deden.

Toezicht houden? De condoleances stromen binnen, maar wie dit bloedstollende filmpje op de site van De Telegraaf bekijkt begrijpt dat hij niet alleen maar vrienden heeft gemaakt.

Wie wilde Westendorp dood? Er gingen geruchten dat hij met de politie zou praten, omdat hij niet vastzat voor de drugshandel waarbij een harde kern van de F-side betrokken was. (Een verslag van die zitting staat hier). Dat is een nogal onwaarschijnlijk motief: ik begreep dat hij tijdens die zittingen op de publieke tribune zat (als het niet zo is hoor ik het graag) en mensen die hem goed kennen weten dat hij nooit met de politie zou praten.

Wat dan wel?

Soms hebben dingen een lange voorgeschiedenis. De dood van Para ('Par CBS', Para can't be stopped) in 2003 lijkt wel wat op wat er met Westendorp is gebeurd. Het is voorzover ik begrijp nooit opgehelderd en ik hoor van verschillende kanten dat er verbanden worden gelegd.

Ook Para maakte niet alleen maar vrienden, dat blijkt ook wel uit wat er op deze website over hem staat. Al had hij zijn leven de laatste jaren voor zijn dood aardig gebeterd.

*

Staphorst-kerk2-web 

Van geheel ander allure, maar toch. Een berichtje uit De Stentor: 

"Het is een dure duw geworden, die de 41-jarige W.V. uit Staphorst op de dankdag voor gewas en arbeid vorig jaar uitdeelxc2xadde. Hij betaalde het slachtoffer xc2xadeen fotograaf – 3000 euro schadexc2xadvergoeding en kreeg van de rechxc2xadter in Zwolle nog een voorwaardexc2xadlijke werkstraf van dertig uur.  De man mishandelde de fotograaf omdat deze fotoxe2x80x99s van zijn vrouw (in klederdracht) had gemaakt. Het echtpaar was op dat moment op weg naar de kerk en vond het fotograferen hinderlijk. ,,Ik snap dat het voor buitenstaanders uniek is dat in Staphorst klederxc2xaddracht wordt gedragen, maar dit foxc2xadtograferen terwijl we op weg waxc2xadren naar de kerk heb ik ervaren als poppetjes kijkenxe2x80x99xe2x80x99, vertelde de Stapxc2xadhorster op de zitting. ,, Hij zette ons ongevraagd op de foto.xe2x80x99xe2x80x99

Ik vraag me af wat diezelfde fotograaf was overkomen als hij ongevraagd een foto van Sven Westendorp had willen maken. Ik heb zo 't idee dat daar geen rechter aan te pas zou zijn gekomen.

Wat had die Staphorster dan moeten doen? Zijn kerkgang onderbreken om met de fotograaf in discussie te gaan? Soms is een beetje geweld invoelbaar.

"V. gaf de fotograaf naar eigen zegxc2xadgen alleen een forse duw. Het slachtoffer deed aangifte van misxc2xadhandeling. Bij de politie vertelde hij dat hij een reportage maakte over het leven in Staphorst en vooraf overleg had gehad met de koster van de kerk. De officier van justitie vroeg een onvoorwaardelijxc2xadke werkstraf van zestig uur.  De Staphorster kreeg snel spijt van zijn xe2x80x98niet christelijk handelenxe2x80x99 en nam na het voorval contact op met de fotograaf om zijn excuses te maken. ,,We hebxc2xadben een goed gesprek gehad.xe2x80x99xe2x80x99
Hij betaalde het slachtoffer bijna 3000 euro om de schade te vergoexc2xadden. De schadepost bleek te bexc2xadstaan uit een bezoek aan de tandxc2xadarts, een doktersbehandeling en uit daarvoor gemaakte reiskosten. De rechter hield in zijn vonnis rexc2xadkening met de excuses en de schaxc2xaddevergoeding en kwam daarom tot een voorwaardelijke werkstraf."

Aldus het bericht.

Een goed gesprek. Zou die man met dat Feyenoord-short in de Arena ook zo'n behoefte hebben gehad aan 'een goed gesprek'? Ik ben ook benieuwd wat Westendorp vond van de toespraak van Umberto Tan, onlangs in de Arena, toen hij het over 'hand in hand kameraden' had. Die begrijpt niets van de diepe haat die bepaalde aanhanger van Ajax en Feyenoord jegens elkaar koesteren.

39 Responses to “Zaterdag 20 augustus: Dood Sven Westendorp: verband met Para?; 'Privacy' in Staphorst”

  1. piet August 20, 2011 at 11:02 am #

    Para was zelfmoord cq ongeluk. verstandig om eerst te onderzoeken en dan roepen

  2. Maurits de Vries August 20, 2011 at 11:13 am #

    Elke hooligan reageert op deze wijze; dus niet alleen Westendorp. Als een Ajax-supporter zich in tenue in of rond de omgeving van de kuip begeeft, zal deze hetzelfde lot ondergaan. Da’s toch logisch…

  3. ReneS August 20, 2011 at 12:22 pm #

    Dure dokter en tandarts heeft die man. Het meeste wordt toch gewoon vergoed door het ziekenfonds?

  4. Broer August 20, 2011 at 12:59 pm #

    Wat Sven in de arena deed op dat moment? Er werd een documentaire gemaakt over de graffiti die hij gemaakt heeft in de arena! Toezicht houden? Je schrijft altijd “ik hoor van verschillende kanten” maar er staan nooit feiten bij! Welk verband is er dan tussen para en Sven en wat zou t met elkaar te maken hebben?

  5. Annet August 20, 2011 at 1:13 pm #

    xe2x80x9cOver de doden niets dan goedsxe2x80x9d, maar ik raak niet echt in de rouwstemming om zijn dood na het zien van dat filmpje (afgelopen week ook al bij RTL Boulevard).
    Hij heeft ook vrouw en kinderen, erg genoeg, die hebben hier natuurlijk ook niet om gevraagd, maar ik durf te betwijfelen of deze man zxc3xa9lf wel volwassen is geworden. Als je zoxe2x80x99n kort lontje hebt en door zoxe2x80x99n kleinigheid zoveel onzin weet uit te kramen, dan hoef je nog niet eens in de drugswereld te zitten en of met de politie te praten om te verwachten dat je zelf eens een keer aan de beurt bent!
    Om maar even in zijn eigen woorden te blijven: “Zxc3xadjn kop is er in ieder geval af…” Triest genoeg.

  6. jan van driennen August 20, 2011 at 1:38 pm #

    Nou die westendorp had het zeker wel verdiend, mischien had die man in dat shirtje ook gabbers haha, nou als die hooligans allemaal zouden worden opgeruimd kon je weer eens fatsoenlijk met je kind naar zon wedstrijd kijken, zonder dat die nietsnutten de orde moeten verstoren, en het scheelt ook in de kosten voor de belastingbetalers aan politie inzet e.d, nee ruimt mooi op, zouden ze vaker moeten doen.

  7. Eddy August 20, 2011 at 1:41 pm #

    Tja over die filmpje,dat is weer zo’n stoertje van kijk mij eens met een feyenoord shirt lopen in de Arena.En toen kwam die de verkeerde tegen.Je moet niet vergeten dat een vriend van die Sven is vermoord door aanhangers van feyenoord.Vind hem eigenlijk nog beleefd.

  8. B-dog August 20, 2011 at 2:11 pm #

    @ HJK

    quote: ‘Al kun je je ook afvragen wat Sven Westendorp en zijn vrienden daar op dat moment deden.’

    Sven Westendorp was op dat moment in de Arena omdat er opnames werden gemaakt voor de Documentaire Kroonjuwelen – Hard times, Good times, Better times in 8 delen staat dat op Youtube. Daarom was er een camera bij.
    (deel 1)
    http://www.youtube.com/watch?v=mMddx5cLSUA&feature=related
    (deel 2)
    http://www.youtube.com/watch?v=5TcuWtW0dS8&feature=related

    (Vanaf minuut 4:07 in deel 2 is Sven Westendorp te zien)De andere delen staan aan de zijkant)

    In deze documentaire komt Sven Westendorp verschillende keren aan het woord. Welliswaar niet met zijn gezicht, maar van de zijkant. Het gaat over de graffiti-scene van Amsterdam, waarin Sven Westendorp als ‘High’ bekend stond.

  9. Paul August 20, 2011 at 3:00 pm #

    Goedkope journalistiek. Staat wel stoer op je site maar geloof niet dat het echt op feiten is gebaseerd

  10. De Baas August 20, 2011 at 3:46 pm #

    Hij had zich moeten realiseren dat z’n leven niet meer alleen om hem en/of Ajax draaide toen hij met z’n vrouw trouwde en kinderen kreeg. Niemand verdient het om vermoord te worden maar om nou op je 41-ste nog dezelfde kinderlijke territorium-drang te hebben als mijn 4 jarig zoontje in de zandbak getuigt niet van veel intelligentie of gevoel voor decorum. Ik heb voornamelijk medelijden met zijn vrouw en kinderen.

  11. Dave August 20, 2011 at 4:16 pm #

    Het filmpje van Sven komt uit de docu Kroonjuwelen. Zoals ‘broer’ aangeeft over graffiti.

    De reden dat ze op dat moment in de Arena waren was om spandoeken op te hangen voor de wedstrijd (weet even niet meer welke) die een dag later op het programma stond.

  12. PietPlezier August 20, 2011 at 6:56 pm #

    @ Annet

    Weinig gewend zeker? Iedereeen die uit Amsterdam komt, weet dat ‘Anders sla of trek ik je kop eraf’ een vrij algemeen gebruikt straat-dreigementje is onder Amsterdammers. Niet lettelijk te nemen in ieder geval. Heeft mijns inziens in dit geval ook niks met een kort lontje te maken, maar met het territorium bewaken. Hij blijft vrij rustig. Een hond blaf en gromt, zodra er een vreemde hond in zijn afgebakende territoriun. Dat doet Sven hier ook, maar dan op de hooligan-manier. Iemand met een kort lontje had allang lopen matten.

    Dat schijnheilige gezever van mensen die sowieso al niks ophebben met of begrijpen van erecodes van suppoters, motorclubs of criminelen, zou je beter voor je kunnen houden. Ik vind het vele malen kwalijker en venijniger wat jij hier uit loopt te kramen. En dan er nog bij zeggen:
    Om maar even in zijn eigen woorden te blijven: “Zxc3xadjn kop is er in ieder geval af…” Triest genoeg.

    Maar eerst wel zeggen:
    Hij heeft ook vrouw en kinderen, erg genoeg. De afsluiter: triest genoeg.

    Bah Bah. Je begrijpt het dus heel goed, maar je zegt het toch maar even. Flinke meid. Er is er trouwens maar een die zoveel gif uitspuwt in xc3xa9xc3xa9n commentaar, en dat ben jij. Alsof je ook maar 1 seconde mededogen hebt. Dat noem IK nou triest.

  13. JanmetdePet August 20, 2011 at 7:28 pm #

    Ik ben het zelden met Annet eens, maar hier slaat zij de spijker op z’n kop!
    Als je een jaar of 25/26 bent, hoort dat soort gedrag eruit te zijn.
    Grow up and get a life.
    Maar mensen die als volwassene hierin blijven hangen, worden langzaam een beetje zielig en trappen ooit gegarandeerd ergens de verkeerde tegen de schenen.

  14. Dr R@T August 20, 2011 at 8:34 pm #

    http://www.kroonjuwelen.com/site/

  15. Annet August 20, 2011 at 9:11 pm #

    @ Piet Plezier,

    xe2x80x9cWeinig gewend zeker? Iedereen die uit Amsterdam komt, weet dat ‘Anders sla of trek ik je kop eraf’ een vrij algemeen gebruikt straat-dreigementje is onder Amsterdammers.xe2x80x9d

    Je mag me verwijten dat ik wat ongenuanceerd ben geweest in mijn reactie, wellicht terecht, maar, en daar daar gaat het mij om, heb ik inderdaad geen enkele vorm van mededogen voor het slachtoffer.

    Eenieder die dit filmpje bekijkt kan toch zeker zelf ook wel zien dat dit veel verder gaat dan een Amsterdams ons-kent-ons xe2x80x9cstraat-dreigementjexe2x80x9d?

    Wat zou er gebeurd zijn wanneer deze man, die slechts een bedrijfsuitje had, zijn shirt daar niet had uitgetrokken, sterker nog: het feit dxc3¡t hij het daar ter plekke, zonder tegenspraak, uittrekt geeft aan dat de dreiging die van Sven uitging niet zomaar onder een baldadig xe2x80x9cstraat-dreigementjexe2x80x9d valt. In dat geval had hij er waarschijnlijk een keer om moeten lachen om vervolgens weer verder te lopen. Dan had je gelijk: “gewoon” een algemene uitspraak.

    Ik zal Sven Westendorp even citeren: xe2x80x9cAls ik je ergens anders had gezien en niet hierzo, dan had ik echt gelijk je kop eraf getrokkenxe2x80x9d om even later aan zijn vriend nog te zeggen: xe2x80x9cAls ik ze buiten de Arena had getroffen had ik ze gelijk een paar stompen gegeven.xe2x80x9d

    Mensen die zo onvolwassen zijn, en, zoals xe2x80x9cDe baasxe2x80x9d hierboven in een reactie schrijft: de xe2x80x9ckinderlijke territoriumdrangxe2x80x9d niet zijn ontgroeid, zijn waarschijnlijk meer gebaat bij (psychologische) hulp en zeker niet de dood, laat daar geen misverstand over bestaan.

    Dat verdient in mijn beleving geen enkel mens op deze manier, maar alles lijkt nog altijd beter dan wanneer Sven Westendorp inderdaad iemand, die volstrekt onschuldig is en alleen het verkeerde shirtje draagt, daadwerkelijk zijn kop eraf trekt!

    Dit soort gedrag goedpraten, zonder iets af te doen aan het feit dat hij op gruwelijke wijze om het leven is gebracht, dxc3¡t noem IK nou triest.

  16. Bertus August 20, 2011 at 9:51 pm #

    Met een Feijenoord shirt paraderen in de Arena is een provocatie naar de aanwezige Ajax supporters.
    Zeker gezien de moord op Carlo Picornie een paar jaar eerder.
    Iedere voetbalfan weet dat. De man met het Feijenoord shirt wist dat donders goed en was zelf de aanstichter van problemen.
    De reactie van Sven was daarom helemaal niet vreemd.
    De gebezigde taal klinkt grof voor mensen, die niet weten wat er speelt tussen Feijenoord en Ajax fans, maar is een antwoord op een provocatie.
    Het blijft overigens bij verbaal geweld.
    Om iemand hier op te beoordelen is nogal kortzichtig.

  17. BOA August 20, 2011 at 11:22 pm #

    Je moet wel weten waar je over schrijft.
    Para was een ongeluk [schoonmaken pistool]
    En iedereen die weet wat er in Beverwijk is gebeurd zou het zelfde reageren als in het filmpje [Carlo doodgeslagen door een kakkerlak].

    RUST ZACHT SVEN

  18. Storm, August 21, 2011 at 1:06 am #

    Kolere zeg, hj vind dat je je niet in de zaak verdiept hebt zeg, Ik als Rotterdammer weet zelfs dat sven en para bloedgabbers waren, Dan kom jij met het verhaal dat sven zijn dood daarmee van doen heeft/// beetje het cor en willem verhaal zeker??? Voor de rest wil ik wel ff zeggen dat die boy met dat Feyenoord shirt aan gewoon een beetje stoer wilden doen tegen over zijn collega s( die overgens gewoon door voetbalde)En de pech hed een hardcore hooligan te trffen, Doe dat in denhaag, utrecht of Rotterdam en je hebt een zelfde incident, En ja wil je indruk maken gebruik je er wel een paar krachttermen bij!! Voor de rest doet hij het gewoon netjes.Dat mensen vervolgens vinden dat zijn dood geen gemis is voor de samenleving door dat filmpje vind ik meer zeggen over zon reaagerder, Dan over sven/ Let wel hij is dus absoluut niet mijn vriend, Maar we delen wel dezelfde passie, hij in mokum en ik in Rotterdam!!
    Rip Sven!!

    ps boa, Carlo is overleden aan een steekwond in zijn rug!!

    Beste Storm,

    Niemand beweert dat Sven en Para geen ‘bloedgabbers’ waren. Maar ik heb nu al vier verschillende verhalen gehoord over de dood van Para, ik mis er nog xc3xa9xc3xa9n.

    Hendrik Jan

  19. Mia August 21, 2011 at 10:08 am #

    Er is destijds ook een documentaire gemaakt over Para Smit. Te zien in 3 delen op youtube.
    Zo rond de 5 minuten zie (of hoor) je Sven die niet zichtbaar in beeld wil. Af en toe hoor je zijn stem ook in de andere delen.

    http://www.youtube.com/watch?v=109pNMK7IpU

  20. G. Augustin August 21, 2011 at 11:19 am #

    Het filmpje dateert volgens mij uit ergens eind 90 van de vorige eeuw, dus Sven was toen pakweg 26 a 27 jaar. Ik denk niet dat er de volgende dag een wedstrijd zou worden gespeeld. Ajax laat vaak aan het eind van het seizoen als er niet meer gevoetbald wordt de grasmat over aan bedrijfsuitjes en andere feestvierders.Wel is bekend dat enkele jaren geleden er problemen waren (ontvoering?) rondom Cupido van der berg, die zijn bedrijf Cupido tickets later heeft verkocht aan Sven Westendorp.

  21. PietPlezier August 21, 2011 at 1:50 pm #

    @ Bertus
    Jij begrijpt het.

    @ Annet
    Jij oordeelt over zaken waar jij kennelijk weinig van begrijpt. Het is denk niet het wereldje waar je ooit deel van uit zult maken, of hebt gemaakt. Zo is het dus wel makkelijk oordelen vanaf een verre zijlijn. Dat mag je wel, maar of het strookt met de realiteit?

    Gelukkig maak ik ook geen deel uit van een groep als voetbalsupporters hooligans, maar weet wel dat je in die wereldjes bepaalde codes zult moeten repecteren. Dat is in de bovenwereld, de onderwereld en zelfs in de gevangenis, plus bij alle groepen die daartussen laveren.

    Als er vroeger iemand zich met een Ajax-shirt in Parkzicht in Rotterdam durfte te vertonen, had je grote kans dat je dat niet overleefde. Dat deed je dus niet. punt.

    Zonder Ajax-shirt, no problem. Dan kon je gewoon lachen in Rotterdam. En zo is het ook in dit geval. Je denkt toch niet dat die Westendorp ook maar een minuut stennis had lopen schoppen als die vent die code gewoon zou zijn gerespecteerd?

  22. Eddy August 21, 2011 at 2:36 pm #

    @PietPlezieretier

    Helemaal mee eens en wil nog toevoegen dat die vent het erom deed.Hij had geen respect voor Ajax of de doden.En respect is waar het om draait in alle lagen v/d bevolking.

  23. Pieter August 21, 2011 at 3:08 pm #

    Dat zo’n persoon aan zijn einde is gekomen of de wetenschap dat er altijd nog personen zijn die de boel proberen goed te praten en zelfs nog Rust Zacht eraan vastplakken … ik weet wel welke van de twee ik stukken erger vind hoor.

    En beste H.J., dat je mijn eerste reactie niet plaats omdat ik het niet zo heb over dit soort totale randdebielen, is uiteraard jouw keuze, maar plaats dan ook niet een bericht waar men refereert naar kakkerlakken.

    Trouwens, wat die kerkganger betreft: JA…hij had inderdaad zijn kerkgang kunnen onderbreken om eerst met de fotograaf een fatsoenlijk praatje te maken. Had God en Christus, de dominee, de ouderlingen en al die andere grappenmakers helemaal niet erg gevonden.

    Vind je het zelf niet triest dat mensen die een boek nodig hebben om een fatsoenlijk leven te leiden alsnog op zo’n manier de fout ingaan? Zou dat soms aan die opgekropte woede liggen die voortvloeien uit al die beperkingen en stiekeme praktijken die deze deugdelijke mensen erop na houden?

  24. chris kers August 21, 2011 at 5:35 pm #

    wat bedoelde die westendorp met die hagenezen tijdens dat filmpje weet ie nog geeneens het verschil tussen een hagenees en een rotterdammer

  25. K.Hakvoort August 21, 2011 at 7:55 pm #

    Een typisch Telegraafachtige overdrijving:”een bloedstollend filmpje”. En waarover blijkt het te gaan? Een soort dreigement van het type dat dagelijks bij de honderden aan de onderkant van de samenleving gemaakt wordt. De meesten van ons zullen van iets dergelijks wel eens het lijdend voorwerp geweest zijn en het geen aangifte waard gevonden hebben.

    Niet chique of eigenlijk onbeschoft een slachtoffer van moord een verbale uitglijder van 12,13 jaar terug na te dragen en met zijn dood in verband te brengen; drie dagen daarna en zonder aantoonbaar verband!
    De melige inval om in dat stadion met een Feijenoord-Tshirt rond te lopen komt inderdaad provocerend en kinderachtig over.

    Beste Koen,

    Als je het filmpje met dezelfde ogen en oren hebt bekeken als ik, verbaast het mij dat je tot deze conclusie komt. Niet iedereen weet hoe primitief dit ‘supporters’-gedrag kan zijn. Het ging om een bedrijfsuitje, dat toevallig in de Arena was. Het is toch bizar dat dat zoveel agressie oproept? Ik heb totaal niet het idee dat het provocerend bedoeld was. Een ‘verbale uitglijder’ vind ik wel het understatement van het jaar.

    Hendrik Jan

  26. Dennis August 21, 2011 at 10:03 pm #

    Ik blijf het nep vinden als je dingen doet die niet mogen en dan lekker filmen.Ook ben je triest als je zegt in eindhoven sloegen we ze zonder een weerwoord van de tegen partij ja jongens dat zijn de Linke jongens van Ajax.In Den Haag zeggen we praatjes vullen geen gaatjes.

  27. Eddy August 22, 2011 at 2:14 am #

    @Dennis
    Sven werd geinterviewd daarom werd alles opgenomen.Sven draagt ook een microfoon daarom kun je de gesprek ook zo goed volgen over een afstand van 100 meter.

  28. Pieter August 22, 2011 at 10:29 am #

    Ik heb een aantal vragen. Ik hoop dat de betreffende personen deze kunnen beantwoorden. Ik wil namelijk graag weten welke gedachtengang mensen erop na houden.

    “Elke hooligan reageert op deze wijze; dus niet alleen Westendorp. (…) Da’s toch logisch…”
    — Maurits de Vries

    – Dus…Maurits?? Daarom is dit “logische” dus normaal gedrag? Wat daar hoor ik je niet over.

    “Weinig gewend zeker? Iedereeen die uit Amsterdam komt, weet dat ‘Anders sla of trek ik je kop eraf’ een vrij algemeen gebruikt straat-dreigementje is onder Amsterdammers. Niet lettelijk te nemen in ieder geval.”

    “Gelukkig maak ik ook geen deel uit van een groep als voetbalsupporters hooligans, maar weet wel dat je in die wereldjes bepaalde codes zult moeten repecteren. ”

    — PietPlezier

    Een aantal serieuze vragen, Piet.

    – Hij zal niet LETTERLIJK iemands kop van z’n romp slaan (nee, dat lijkt me nogal duidelijk), maar mag ik wel met al mijn Rotterdamse kennis van hoe het er op de ~~straat~~ in Amsterdam aan toe zou kunnen gaan, menen dat wanneer iemand zich gedraagt zoals meneer Sven hier doet, en tevens zegt dat ‘ie anders iedereen “de kanker” laat slaan, en vooral doorgaat met eisen dat een shirt uitgaat en daarbij een dreigende houding aanneemt, dat deze persoon inderdaad geweldadig kan worden?

    – Als je het over wereldjes en codes hebt, vind je dan dat alle mensen – dus ook de mensen die tijdens een bedrijfsuitje in een “melige bui” mensen zoals Koen Hakvoort naar mijn mneing juist opmerkt – zich aan die code van een bepaald wereldje moeten houden? Moet je dan begrip hebben voor de reactie van Sven?

    – Denk jij nu werkelijk dat mensen buiten mokum de terminologie van Sven nog nooit eerder gehoord hebben in hun eigen stad en deze woorden oook niet begrijpen?

    “Het blijft overigens bij verbaal geweld.
    Om iemand hier op te beoordelen is nogal kortzichtig.”

    — Bertus

    -Bertus, heb jij het telegraafartikel gelezen? Sven is in zijn leven nogal wat verder gegaan dan alleen verbaal geweld, of heb ik het mis? Daarbij, onder verbaal geweld versta ik een scheldpartij. Vind jij een dat een dreigement (“Als jij dit niet doet, dan doe ik dat bij je”) daar ook onder vallen of vind je dat toch van een andere orde?

    “Helemaal mee eens en wil nog toevoegen dat die vent het erom deed.Hij had geen respect voor Ajax of de doden.En respect is waar het om draait in alle lagen v/d bevolking.”

    — Eddy

    – Ik zie het verband niet tussen met een Feyenoordshirt in de Arena voetballen en de doden. “De doden”…dat is nogal wat. Over wie heb je het? Over die vader die nog even in een weiland wilde laten zien hoe hard hij wel niet was? Uiteindelijk is hem dat noodlottig geworden, niet het ajaxshirt. Of heb ik het mis?

    “Dat mensen vervolgens vinden dat zijn dood geen gemis is voor de samenleving door dat filmpje vind ik meer zeggen over zon reaagerder, Dan over sven”

    — Storm

    – Mensen die de boel bekladden, dreigen, knokken, en zich met drugszaakjes bezighouden, vind jij dit soort mensen een verrijking van de samenleving? Nu zou ik het heel leuk vinden wanneer je je antwoord begint met een simpele ja of nee.

  29. Eddy August 22, 2011 at 5:30 pm #

    @Pieter
    Vind je het goed als we het eens zijn oneens te zijn.In plaats van 20 berichtjes hier te posten over hoe oneens we wel niet zijn?Dank je en ja ik vind het een verrijking.Dat maakt het leven nou interessant en dynamisch.

  30. storm August 22, 2011 at 6:59 pm #

    Ja pieter, Ben jij met een loi curcus hoe word ik Rechercheur bezig???? Graag antwoorden met ja of nee!! Als er ooit een burgeroorlog komt zoals in het voormalige Joegoslavie staat ik daar liever met sven als met jou!!

  31. Annet August 22, 2011 at 7:09 pm #

    @ Koen Hakvoort,

    xe2x80x9cNiet chique of eigenlijk onbeschoft een slachtoffer van moord een verbale uitglijder van 12,13 jaar terug na te dragen en met zijn dood in verband te brengenxe2x80xa6xe2x80x9d

    De domheid, of liever gezegd naxc3xafviteit van de man die daar, al dan niet kinderachtig of provocerend, in het xe2x80x9cverkeerde shirtjexe2x80x9d liep, staat hier wat mij betreft helemaal los van. We hebben het hier over het gedrag van Sven Westendorp, die waarschijnlijk niet veel meer dan het lidmaatschap van de harde kern van Ajax op zijn CV had staan.

    Weet je xc3xbcberhaupt wel wat het betekent om bij de harde kern van Ajax te (blijven) horen? Enig idee hoeveel haat en geweld die jongens achterlaten na een voetbalwedstrijd, en als het daar niet voldoende lukt elders hun xe2x80x9cvertierxe2x80x9d zoeken en gewoon onschuldige slachtoffers maken?

    Misschien, als je zxc3xa9lf eens midden in al dat geweld hebt gestaan, geen kant meer op kan, het geweld je van alle kanten om de oren vliegt, je nog eens voorzichtig wilt heroverwegen wie je de termen xe2x80x9conbeschoftxe2x80x9d en xe2x80x9cniet chiquexe2x80x9d toebedeelt!

    Dan nog: laat het filmpje een jaar of 12, 13 terug zijn, hij hield zich schijnbaar nog steeds bezig met praktijken die het daglicht niet konden verdragen, of ga je straks ook nog beweren dat hij om zijn zweetsokken is doodgeschoten?

    Eenieder die het woord respect nog eens in de mond neemt over het al dan niet dragen van een Ajax shirt, moet zich nog maar eens heel goed afvragen hoeveel respect de persoon Sven Westendorp had voor zijn vrouw en kinderen!

    Een vrouw is haar echtgenoot kwijt, twee (jonge) kinderen moeten zonder vader door het leven gaan, en niet om het feit dat de man zich als een keurige huisvader heeft gedragen.

    Of is dat soms ook een Telegraaf achtige overdrijving?

    Het is om je verschrikkelijk diep te schamen!

  32. Pieter August 22, 2011 at 9:50 pm #

    @ Eddy: Ik heb die vraag niet eens aan jou gesteld, maar leuk dat je toch reageert. Vind je het erg dat ik het heel erg zou vinden wanneer de schedel van je kind, je vrouw of je moeder door zo’n verrijking van de wereldbevolking wordt ingeslagen, of zou je het kleurrijker en interessanter vinden als ik er erg lichtzinnig over zou denken?

    Je zegt het maar hoor. Fatsoen is leuk, maar alleen wanneer het uitkomt, nietwaar, Eddy?

  33. Maurits de Vries August 22, 2011 at 10:36 pm #

    @Pieter

    Logisch betekent vanzelfsprekend en heeft niks met normaal gedrag te maken. Maar ik begrijp je vraag niet…

  34. PietPlezier August 22, 2011 at 10:52 pm #

    @ Pieter

    quote: “Als je het over wereldjes en codes hebt, vind je dan dat alle mensen – dus ook de mensen die tijdens een bedrijfsuitje in een “melige bui” mensen zoals Koen Hakvoort naar mijn mening juist opmerkt – zich aan die code van een bepaald wereldje moeten houden?

    -Mischien niet altijd en overal, maar wel in het hol van de Leeuw. Dus het Ajax-stadion. Ander voorbeeldje. Als Satudarah wel een soort van koude oorlog zou hebben met de Hells Angels, gaat een aanhanger van Satudarah op zijn vrije middag toch ook niet lopen provoceren door met zijn colors aan motorkunstjes te doen voor Angelsplace? Of zie ik dat verkeerd?

    -2e
    Moet je dan begrip hebben voor de reactie van Sven?

    Ja. Iedereen begrijpt dat. Jij dus niet. Die jongen zelf had trouwens weinig uitleg nodig om te weten dat ie met vuur speelde. Persoonlijk begreep ik op mijn 10e al dat ik maar beter niet met een Ajax-shirtje door de koopgoot van Rotterdam kon gaan lopen.
    Tuurlijk, je kunt het wel doen, en 9 van de 10 keer gaat het ook wel goed, maar die ene keer heb je wel een klap te pakken.

    “Denk jij nu werkelijk dat mensen buiten mokum de terminologie van Sven nog nooit eerder gehoord hebben in hun eigen stad en deze woorden ook niet begrijpen?”

    Zeg ik dat dan?

  35. Ada August 23, 2011 at 2:13 am #

    @ Annet…

    “Weet je xc3xbcberhaupt wel wat het betekent om bij de harde kern van Ajax te (blijven) horen? Enig idee hoeveel haat en geweld die jongens achterlaten na een voetbalwedstrijd, en als het daar niet voldoende lukt elders hun xe2x80x9cvertierxe2x80x9d zoeken en gewoon onschuldige slachtoffers maken?

    Misschien, als je zxc3xa9lf eens midden in al dat geweld hebt gestaan, geen kant meer op kan, het geweld je van alle kanten om de oren vliegt, je nog eens voorzichtig wilt heroverwegen wie je de termen xe2x80x9conbeschoftxe2x80x9d en xe2x80x9cniet chiquexe2x80x9d toebedeelt!”

    Jij wel dus?

  36. Eddy August 23, 2011 at 5:23 am #

    @Piet
    Kun je mij een voorbeeld geven van een rechtszaak waar een moeder/vrouw/kinderen hun schedel zijn in geslagen door een hooligan bende in Nederland?Geef je een maandloon aan geld als je die kan vinden.Zoek ze zou ik zeggen.

  37. Pieter August 23, 2011 at 7:59 am #

    In xc3xa9xc3xa9n woord: verhelderend. Bedankt.

    @ Storm: Misschien komt het wel door personen als ik dat er helemaal geen burgeroorlog komt. Heb je daar wel eens aan gedacht? Of moet ik nu echt met mijn oom aankomen die karate kent en iedereen in elkaar kan slaan?

    @ PietPlezier: Als reactie wil ik nog je retorische vraag beantwoorden en een opmerkingen plaatsen.

    Als jij begint met “Iedereen die uit Amsterdam komt…” dan vraag ik mij af wat jij dan verwacht van mensen uit bijvoorbeeld Utrecht, Den Haag en Rotterdam maar ook Venlo, Arnhem en pak ‘m beet, Leeuwarden.

    Verder denk ik dat je twee dingen door elkaar haalt, en dat gebeurt maar al te vaak in discussies.

    Zo is Annet (ben je het niet mee eens) “weinig gewend”, Bertus (ben je het wel mee eens), snapt het wel en ik (niet mee eens) snapt het weer niet.

    Beste Piet, als iemand het niet met je eens is (of wanneer jij het niet met iemand eens bent), houdt dat niet per definitie in dat iemand iets niet snapt of weinig gewend is.

    Iemand zo bedreigen en ook inderdaad in staat zijn om iemand te slopen vanwege een shirtje… (dat ik overigens ook niet in de arena zou dragen hoor, omdat je zoiets “gewoon niet doet” en omdat je wel eens tegen zo’n lafbek als Sven kan aanlopen die zo z’n kansloze maatjes kan bellen die je dan vervolgens inderdaad lekprikken).

    Nee, je kunt dit misschien wel koddig vinden, maar voor dit soort personen heb ik geen enkel begrip.

  38. Pieter August 23, 2011 at 10:23 am #

    @ Eddy: Doe nu niet alsof hooligans alleen aggressief worden wanneer je aan hun club zit. Ze willen een uitlaatklep voor hun asociale en criminele inslag.

    Bij die strandrellen in Hoek van Holland waren mensen betrokken die bekend staan als Feyenoord hooligans. Toeval?

    Misschien dat je het nog weet, of misschioen niet, maar wie waren die idioten die in Utrecht de spelersvrouwen van ijshockeyclub Gunco Panda’s aabviel waardoor de Panda’s op de schaatsen al hakkend met hun sticks de tribune op moesten? Juist ja… een stelletje van de harde kern van FC Utrecht.

    Stop nu met dat toneelspelletje van clubliefde en welke onzin nog meer en probeer het ook vooral niet te vededigen. De enige passie die deze gasten hebben is het verkijgen van aanzien door ellende te schoppen en dingen te slopen. Ik ben opgegroeid in Charlois, Rotterdam en ik ken er voldoende.

    En het zal mij niet verbazen wannneer er inderdaad een vrouw is gemolesteerd door een stelletje tuig dat in clubliefde een alibi denkt te hebben. Je hebt lef om daar een maandloon op te zetten.

  39. Franklin August 23, 2011 at 7:19 pm #

    Complot theorieen verzinnen voor de hits…

    Maar de ‘grote jongens’ continu vrijpleitten.
    Een laffe hond ben je.

    Vak M

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: