Zondag 23 januari: 'Geen traan om Zwolsman' & 'Operatie Vincent T.'

23 Jan

Zwolsman-pano-nw

Verslaggever Gerlof Leistra van Elsevier deelde desgevraagd mee – op ettelijke tv-zenders – dat hij 'geen traan had gelaten' om de dood van Charles Zwolsman. Ik had geschreven dat ik het 'schokkend' vond te horen dat hij was overleden. Daaruit trekken reageerders de conclusie dat ik 'bevriend' ben met 'zo'n crimineel.'

Ik vind het raar.

Als je als journalist (of politieman) zegt dat je 'geen traan zult laten' om de dood van iemand, dan is de boodschap: eigen schuld, dikke bult, het was een crimineel, dus wat kan het mij schelen dat-ie dood is.

Van bepaalde politiemensen kun je dat nog een keer verwachten, die weten niet beter, die zitten zo in een systeem – en zijn vaak zo getergd door bepaalde criminelen, dat je je daar nog iets bij voor kunt stellen.

Dat is ook een beetje hun rol: goed tegen kwaad. Gaat meestal gepaard met proleterige uitspraken als: uiteindelijk loont misdaad toch niet. Hoe krijg je 't uit je strot, denk ik wel eens, maar clichxc3xa9s kennen geen grenzen. Een journalist die zo'n uitspraak doet, daar heb ik toch wat meer moeite mee. Laten wij wel een traan als een politiecommissaris overlijdt? Neem Joop van Riessen, die ook dit soort uitspraken doet. Zou Leistra bij diens eventuele overlijden ook zeggen: 'Daar laat ik geen traan om'? 

Eigenlijk is de boodschap bij dit soort uitlatingen: het is niet nodig enige emotie te voelen bij de dood van iemand als Zwolsman omdat het toch maar een slechterik was. Sportjournalisten en politieke verslaggevers mogen wel 'een traan laten' als iemand die zij al jarenlang kennen plotseling overlijdt, in de misdaad mag dat niet. Sportlieden zijn goed, politici zijn goed, drugshandelaren zijn slecht.

In zijn column heeft Leistra het dan ook nog over de 'beruchte drugsbaron' Zwolsman. Vind ik ook meer een term voor De Telegraaf, het is een waardeoordeel dat ik niet zomaar zou overnemen. Zwolsman was van alles, maar bij 'berucht' denk ik zelf toch eerder aan topcriminelen met bloed aan de handen.

*

Sunday-times

De afgelopen dagen heb ik een beetje krantenjournalist gespeeld. The Sunday Times was in Nederland, voor een verhaal over de arrestatie van Vincent Tabak in verband met de moord op zijn buurvrouw Joanna Yeates en vroeg mij of ik wat wilde assisteren.

Is toch een heel andere tak van sport. Je krijgt vreemde gesprekken, met mensen die Vincent kennen. Zoals: 'Ik vind dat ik niet het recht heb informatie te geven over iemand die zich niet kan verdedigen en die daar zelf geen toestemming voor heeft gegeven' en 'Als ik wat zou zeggen, kun je dat niet verifiixc3xabren. Stel dat ik net ruzie had gehad met Vincent, dan zou ik zomaar lelijke dingen over hem kunnen vertellen, wat is de waarde van dit soort journalistiek?'

Kan ik hen eigenlijk geen ongelijk in geven. Veel meer dan: Vincent is een aardige, vriendelijke, zachtaardige jongen, en 'We kunnen ons niet voorstellen dat hij hierbij betrokken is' kun je er eigenlijk niet over zeggen.

Overigens lijkt de teneur bij onze Britse vrienden ook dat de kans dat Vincent werkelijk bij de dood van Joanna betrokken is, niet al te groot is. Dat zijn arrestatie vooral een signaal is van de politie, die erg onder druk staat. Precies zoals je het vaak ziet in die Britse politieseries.

Morgen wordt Vincent voorgeleid, ik schat zo in dat hij wordt vrijgelaten. Kan hij beter meteen onderduiken, want dan krijgt hij pas xc3xa9cht de Britse pers over zich heen.

16 Responses to “Zondag 23 januari: 'Geen traan om Zwolsman' & 'Operatie Vincent T.'”

  1. G. Augustin at 10:38 am #

    HJ,
    Als je de berichtgeving over Zwalsman leest uit de jaren 90 waarin een officuer van justitue wordt bedreigt en rechercheurs idem dan snap ik wel dat er een opluchting is.

  2. A at 11:50 am #

    Sommige boeven hoeven nog geen slechte mensen te zijn TOCH.
    Ik zou er ook geen traan om laten en heb ook totaal geen respect voor dat wereldje wat vol loopt met loozers laffaards en ratten van het laagste allooy. Qua persoon leek mij deze Charles geen slecht persoon die toch de druk niet kon verdragen van het spel en er onderdoor is gegaan van de stress .
    En wijs niet altijd gelijk naar justitie dat ze vuil spel spelen wat best waar kan zijn maar als het waar is wat je allemaal leest kon deze man er ook wat van alleen heeft hij de wedstrijd verloren wat ook wel eens andersom is.
    Verder vind ik dat ieder zijn eigen mening mag hebben en HJ ook wat meer de mening van anderen moet respecteren
    R.I.P Charles Zwolsman
    Sterkte voor Fam en vrienden

  3. Maurits de Vries at 11:59 am #

    Wat is vriendschap? Het lijkt mij heel normaal dat je als misdaadjournalist contacten onderhoudt met criminelen. En de ene crimineel is sympathieker dan de andere. Het zijn soms net “gewone” mensen. En als er dan een bepaalde band ontstaat, vind ik dat heel normaal. En de personen die dat anders zien, zijn waarschijnlijker roomser dan de Paus…

  4. Lou at 1:33 pm #

    Ach, die meneer Leistra heeft er nu eenmaal een handje van om bij het overlijden van een crimineel meteen even na te trappen, dat deed hij bij Cor van Hout ook al, zxc3xa9lfs 5 jaar nxc3¡ diens overlijden, en dan reageer je daarop onder reacties in diens column bij Elsevier en wordt gemakshalve de reactie niet geplaatst.Bij leven van deze personen hoor je hem niet, zegt toch iets over zijn karakter.

  5. Annet at 2:03 pm #

    Nou ja Hendrik Jan, je bent appels met peren aan het vergelijken. Het is toch niet aan een ander om te bepalen wie bij wiens dood nu wel of geen traan mag laten? Laat staan dat je kunt zeggen wat de achterliggende boodschap van die emotie is. Het is toch logisch dat in bepaalde kringen eerder een traan zal worden gelaten dan in de andere? Over clichxc3xa9s gesproken!

    xe2x80x9cSportlieden zijn goed, politici zijn goed, drugshandelaren zijn slecht.xe2x80x9d
    Ja klopt, je slaat de spijker op zxe2x80x99n kop, of wou je beweren dat het anders is?

    We hoeven die drugshandelaren zeker niet op een voetstuk te plaatsen toch? Dat eindeloze xe2x80x98ge-RIPxe2x80x99 wanneer er weer zo iemand het loodje heeft gelegd is ook wat al te xe2x80x98vredigxe2x80x99 lijkt me. Wat heeft zoxe2x80x99n man nou helemaal bijgedragen aan de maatschappij?
    Uiteindelijk is het simpel: Misdaad loont niet! ‘What goes around comes around.’ Ofzoiets.

  6. ed at 2:50 pm #

    Vincent is vanmorgen niet vrijgelaten maar in staat van beschuldiging gesteld.
    Bewijzen tegen hem zijn mij althans nog duister. Misschien is er inmiddels uitslag van het DNA dat op het lichaam van Joanna is gevonden, maar heeft de politie dat nog niet aan de grote klok gehangen. Misschien houden ze hem vast in afwachting van dat onderzoek (dat inmiddels wel lang begint te duren)

    Wat betreft de dood van Zwolsman: alsiemand op die leeftijd, in de gevangenis overlijdt, heb ik zelden reden tot juichen. Ik geloof niet dat Zwolsman nou van het geweldadige type was. Uiteindelijk heeft hij niet veel anders gedaan dan wat Heineken en Philip Morris ook doen, met dit verschil dat als het over cannabis gaat, de goegemeente in rep en roer is, maar als het over alcohol en tabak gaat, dan is het plots ok.

    Gerlof Leistra, tja, wat zal ik er eens van zeggen… niks maar denk ik

  7. Gerlof Leistra at 3:32 pm #

    Beste Hendrik-Jan, ik heb over Zwolsman maar xc3xa9xc3xa9n tv-interview gegeven en daarin zeg ik letterlijk: ‘Ik sta niet te huilen vandaag’. Toch iets abders dan wat jij beweert. Maar ik nuanceer die uitspraak ook door te zeggen dat mensen zoals hij voor dit leven kiezen. Overigens schreef ik in mijn boek Op leven en dood (2006) elf pagina’s over de criminele loopbaan van Zwolsman. Toen was hij nog alive and kicking. Natuurlijk is zijn overlijden triets voor zijn familie en vrienden. In die zin is je correctie terecht. Hartelijke groet, Gerlof

    Beste Gerlof,

    Dank voor de correctie, zo zie je maar weer dat ja alles zelf moet verifixc3xabren, maar ik wist niet waar en wanneer je iets had gezegd (en de tijd ontbrak om het uit te zoeken). ‘Ik sta niet te huilen’ komt al heel anders over dan ‘Geen traan laten’. Al zou ik het zelf toch niet zo zeggen, geloof ik, ook niet bij het overlijden van ‘een van ‘mijn ergste vijanden’.

    Hendrik Jan

  8. Siem at 3:45 pm #

    Vreemde en ongenuanceerde discussie, over een al dan niet ‘ik heb te doen met’ of ‘ik ben geschokt’ reactie.

    De reactie van Gerlof Leistra was ‘boontje komt om zijn loontje’ en ging gepaard met een alleszins plausibele toelichting over de gevaren en stress die ook bij het zelf gekozen leven van Zwolsman hoorde.

    De term ‘berucht’ is niet typisch Telegraafs en hoeft niets te maken te hebben met ‘bloed aan de handen’. Meesteroplichter Olivier bijvoorbeeld was ook berucht en zo zijn er tig andere voorbeelden te noemen. Vanaf 13.30:

    http://www.at5.nl/tv/at5-nieuws/aflevering/7087

  9. Siem at 5:12 pm #

    Ah, ik zie dat Gerlof Leistra inmiddels zelf de ‘beruchte’ uitspraak heeft toegelicht.

    @Annet 2.03

    Quote: xe2x80x9cSportlieden zijn goed, politici zijn goed, drugshandelaren zijn slecht.xe2x80x9d
    Ja klopt, je slaat de spijker op zxe2x80x99n kop, of wou je beweren dat het anders is?

    – Alsof er geen slechte/misdadige politici of sportlieden zouden (hebben) bestaan…

    Over Vincent Tabak:

    Erg onwaarschijnlijk dat deze intelligente man het lichaam van Joanna 2 dagen verstopt zou hebben (scenario politie) voordat hij haar slechts een paar kilometer verderop zou hebben gedumpt. Zonder jas, schoenen, tas en haar mobieltje.

    Ieder mens kan daaruit conluderen dat ze dan in ieder geval nog thuis moet zijn geweest, waardoor de naaste buren natuurlijk als eerste zullen worden gehoord.

    Die spullen kunnen daar ook bewust als dwaalspoor zijn neergelegd.

    Ik blijf het vreemd vinden dat de vriend uren heeft gewacht voordat hij haar ouders belde. En vooral dat het blijkbaar ook zo lang heeft geduurd voordat hij haar achtergebleven spullen zag waardoor hij as toen ernstig ongerust werd.

  10. Annet at 9:25 pm #

    @ Siem,

    xe2x80x9cAlsof er geen slechte/misdadige politici of sportlieden zouden (hebben) bestaanxe2x80xa6xe2x80x9d

    Het moet uit mijn tenen komen, maar vooruitxe2x80xa6….je hebt een punt.

  11. Jason at 9:30 pm #

    Zo kan menigeen zich vast ook nog wel herinneren dat de halve, politiek correcte, Nederlandse media, alsmede een arsenaal aan blauw wit gekostumeerde ambtenaren, ‘geschokt’ reageerden toen
    Peter R. de Vries zei geraakt en verdrietig te zijn door het overlijden van Cor van Hout. Morgen acht jaar geleden.

    @ Lou

    ‘Bij leven van deze personen hoor je hem niet, zegt toch iets over zijn karakter.’
    Klopt niet helemaal. Zo had hij, overigens net als Van Riessen, een (letterlijk) uitgesproken mening over Willem Holleeder, nog voordat die veroordeeld was.

    @ Annet

    Er hoeft ook niemand op een voetstuk geplaatst te worden, en dat gebeurt ook niet, maar om te spreken over ‘zo iemand’ gaat ook wel weer ver. Vergeet bovendien de IRT-affaire niet. Daar waren het niet alleen de drugshandelaren die bezig waren met criminele praktijken. Wat betreft de sportlui: die zijn ook niet per definitie heilig. Wat te denken van bijvoorbeeld (anabole) steroxc3xafden of EPO? En wat betreft politici: die mag je al langer in hetzelfde rijtje scharen als criminelen want als je het zo bekijkt: wat hebben dxc3xade nou helemaal bijgedragen aan de maatschappij?

  12. Ada at 11:33 pm #

    Ik heb me vandaag via Engelse sites ook ingelezen in de zaak Joanna Yeates. Wat mij triggert zijn de pizza (niet opgegeten door Joanna (forensisch onderzoek van de maag van het slachtoffer), pizza evengoed spoorloos, maar wel de aankoopbon teruggevonden in haar flatje)en het feit dat de cider (pietsie alcoholisch dus net meisje) die ze die avond kocht was aangebroken. (bewezen door glas op de tafel). Geen pogingen tot braak noch worsteling in de woning. Althans aan te tonen door Forensische Dienst. Er zaten immers 7 tot 9 dagen tussen verdwijning en ontdekking.
    Zo te oordelen heeft Joanna dus een bekende binnengelaten. Een bekende die 2 dagen de tijd heeft gehad op te ruimen in de flat, alles terug te brengen tot normaal. Ik zet dus in op de landlord, de verhuurder die al eerder kort vastzet. En die verteld heeft dat hij dacht dat hij heeft gezien dat Joanne wegging met 2 mensen. Als men de vriend buiten beschouwing laat (en zijn alibi klopt) dan moet men het echt zoeken bij de mensen die wisten dat Joanne dat weekend alleen zou zijn. De vriend moet echt eens zijn geheugen joggen en nagaan wie hij dat verteld heeft.

  13. ed at 9:55 am #

    Vaak hartgrondig met Siem oneens, maar in deze ga ik toch een eind met haar mee.

    Ada maakt ook een heel goed punt

    Begin me inmiddels af te vragen of de politie toch meer weet dan ze loslaten, ofdat Vincent een makkelijker te manipuleren slachtoffer is dan de huisbaas.

    Zou ook het alibi van de vriend goed nakijken, al was het maar om hem werkelijk uit te sluiten.

  14. upinsmoke at 10:31 am #

    gerlof leistra

    typische hbo+ schrijver die vanuit zijn veilige hbo wereldje met zijn vinger naar de boze buitenwereld wijst. pffffffffffffff

    hbo-ers zouden er goed aan doen om niet- hbo-ers tegemoet te komen in de maatschappij en de “koek” wat beter te verdelen anders zie ik de toekomst voor nl hbo+-ers somber in.

    kijk de film idiocresie en denk is aan darwin, et kan maar zo zijn dat de rollen in de toekomst omgedraaid worden.

    in dat geval geef ik gerlof et 1e jaar toilet corvee.

  15. Annet at 5:09 pm #

    @ Upinsmoke,

    Kijk jij zelf niet iets teveel films?
    Ik dacht dat xc3xadk even een moment van verstandsverbijstering had, maar jij kan er ook wat van!

  16. upinsmoke at 1:56 pm #

    annet

    de film idiocrasie “dropt” de volgende stelling:

    kanslozen zetten meer kinderen op deze wereld dan hbo+ers (tedruk met carrierre)

    vraag: onzin of geen onzin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: